• Uithuizen-Menkemaborg-004 feature Aanbevelingen uit het Jaar van de Historische Buitenplaats

    Lees meer

  • balk TORREN_070816_2_100 Alle Complex Historische Buitenplaatsen op kaart

    Naar overzicht

  • balk TORREN_071005_1_009 Buitenplaatsen en landgoederen in de Canon van Nederlandse geschiedenis

    Lees verder

  • oostkapelle Uw buitenplaats en activiteiten ook vermelden

    Lees verder …

  • balk TORREN_070829_2_071 Ruim 600 buitenplaatsen in Nederland

    Lees verder

Maak van de eigen identiteit een belevenis voor bezoekers!

Hoe kunnen buitenplaatsen en cultuurtoerisme samengaan en hoe kan dit bijdragen aan het behoud van deze bijzondere plekken? Deze vragen waren het uitgangspunt voor het eerste door de Stichting Themajaar Historische Buitenplaatsen 2012 in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) georganiseerde symposium op 13 april jongstleden.

Vanenburg (Putten)

De titel ‘Van binnen naar buiten(plaats)’ bood de vijf sprekers de mogelijkheid het onderwerp vanaf verschillende kanten te belichten. Jos Vranken (directeur NBTC), René Dessing (kunsthistoricus en voorzitter Stichting Themajaar Historische Buitenplaatsen 2012), Hans Mommaas (hoogleraar Vrijetijdswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg), Marianne Blaauwboer (tot voor kort werkzaam bij de National Trust in Engeland) en Jan Simon Brouwer (beleidsadviseur cultuur en cultuurhistorie bij de provincie Noord-Holland) zagen mogelijkheid de goed gevulde zaal de veelzijdigheid van het onderwerp op inspirerende wijze voor het voetlicht te brengen.

Gezien de diversiteit van de inhoud van de lezingen was het opvallend te zien dat een aantal aandachtspunten steeds opnieuw weer naar voren kwamen. Gedegen kennis van de eigen buitenplaats en wat haar anders maakt dan alle andere buitenplaatsen, ofwel de identiteit bepalen van de plek, wordt gezien als de eerste vereiste. Vanuit die identiteit is het naar mening van de sprekers eenvoudiger zoeken naar een vorm van activiteiten en kennisoverdracht die past bij de erfgoedondernemer en eigenaar. Bezoekers zoeken met name een unieke belevenis en ervaring, aldus het NBTC. Dit is gezien de relatief beperkte omvang van de gemiddelde buitenplaats in Nederland best lastig te realiseren. De veelzijdigheid van het fenomeen buitenplaats, bestaande uit een combinatie van natuur (of liever tuinkunst), architectuur en historie, biedt daarentegen wel voldoende mogelijkheden bezoekers tot meerdere bezoeken te verleiden. Het onderzoeken van mogelijkheden voor samenwerking tussen verschillende buitenplaatsen in een regio moet daarbij niet worden overgeslagen.

Als conclusie van de bijdragen tijdens deze boeiende bijeenkomst kunnen drie basisregels voor het ontwikkelen van cultuurtoerisme op buitenplaatsen worden opgesteld:
1.    Gebruik de eigen identiteit en bijzonderheid om daarbinnen onderscheidend te kunnen zijn. Onderscheidend ten opzichte van andere buitenplaatsen, maar vooral ten opzichte van het al bestaande cultuuraanbod;
2.    Probeer samenwerking met de lokale omgeving en andere buitenplaatsen te realiseren om het type erfgoed, de buitenplaats, breder bekend te maken;
3.    Start klein en zie wat de mogelijkheden zijn in de toekomst op basis van wat werkt en wat niet werkt.

De nog lang voortdurende gesprekken na afloop van de bijeenkomst toonden aan dat eigenaren, erfgoedondernemers en erfgoedorganisaties geïnspireerd waren geraakt door de sprekers. Dit symposium kan gezien worden als een goede start van een reeks van acht symposia. Op 25 mei 2012 zal het volgende symposium plaatsvinden met als onderwerp: ’Wat is de definitie van een buitenplaats’.

Deel online:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • Hyves
  • LinkedIn
  • NuJIJ
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie, Nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

Anti-spam quiz: